وب سایت رسمی
دنا پویا توسعه کیش

آبسه دندان در مقابل عفونت دندان: تفاوت آن چیست؟

وقتی دندان‌ها سالم، محکم و عاری از عفونت هستند، آنقدر احساس راحتی می‌کنند که شما از آنها بی‌خبرید. وقتی یک دندان عفونی می شود، داستان بسیار متفاوتی است و درد عفونت دندان می‌تواند قابل توجه باشد. آبسه دندان می‌تواند حتی بدتر هم شود، اما متوجه می‌شویم که بیماران اغلب با تفاوت‌های بین این شرایط گیج می‌شوند.

عفونت دندان چیست؟

دهان شما خانه صدها گونه باکتری است که بسیاری از آنها خوش خیم هستند، اما برخی مضر هستند و می‌توانند باعث عفونت شوند. معمولاً دندان‌های شما دارای یک پوشش خارجی سخت از مینا هستند که از آنها محافظت می‌کند و از ورود باکتری‌ها به دندان جلوگیری می‌کند. اگر حفره بسیار عمیقی دارید که درمان نمی‌شود، یا بیماری لثه (بیماری پریودنتال) یا اگر دندان ترک خورده است، می‌تواند باعث عفونت دندان شود. هنگامی که دندان ترک می‌خورد، باکتری‌های مضر را وارد می‌کند. حتی یک ترک کوچک در دندان می‌تواند هر بار که دندان را گاز می‌گیرید باز شود و محیط را برای عفونت ایجاد کند.

اگر مینای دندان در اثر ضربه یا پوسیدگی آسیب ببیند، این باکتری‌های مضر می‌توانند به دندان نفوذ کرده و به زودی به پالپ دندان برسند. پالپ دندان درست در مرکز قرار دارد و شامل عصب دندان، بافت‌های همبند و رگ‌های خونی است و از طریق کانال‌های ریشه به داخل ریشه دندان کشیده می‌شود. وقتی دندان عفونی می‌شود، بسیار دردناک است. اگر ضربه‌ای به دهان وارد کنید، عصب دندان نیز می‌تواند آسیب دیده و ملتهب شود.

علائم و نشانه های عفونت دندان چیست؟

علائم عفونت دندان معمولاً عبارتند از:

  • درد ضربان دار در دندان آسیب دیده.
  • هنگامی که می‌خواهید دندان را گاز بگیرید یا بجوید درد می‌کند.
  • افزایش حساسیت به غذاها و نوشیدنی‌های سرد و گرم.

گاهی اوقات یک دندان در ابتدا احساس درد می‌کند، اما ممکن است ناراحتی از بین برود. این بدان معنا نیست که عفونت از بین رفته است. این می‌تواند به این معنی باشد که عصب دندان مرده است، بنابراین دندان دیگر احساس درد نمی کند، اما عفونت همچنان وجود دارد. عفونت دندان به خودی خود از بین نمی‌رود. سیستم ایمنی شما نمی‌تواند با عفونت مبارزه کند زیرا نمی‌تواند آنتی بادی را به قسمت داخلی دندان بفرستد. در عوض، عفونت به فراتر از دندان و ریشه دندان گسترش می‌یابد. می‌تواند روی ناحیه بین دندان و استخوان فک تأثیر بگذارد و به آبسه دندان تبدیل شود.

آبسه دندان چیست؟

اگر عفونت دندان درمان نشده به خارج از ریشه دندان شما گسترش یابد، آبسه دندان دارید و دو نوع اصلی آبسه دندان وجود دارد. آبسه‌های پری آپیکال درست در نوک ریشه دندان ایجاد می‌شوند. آبسه‌های پریودنتال در استخوان درست در کنار دندان آسیب دیده ایجاد می‌شوند و در صورت ابتلا به بیماری لثه ممکن است وجود داشته باشند. اگر بیماری لثه پیشرفته دارید، لثه‌های شما می‌توانند از دندان‌هایتان جدا شوند و پاکت‌های عمیقی به نام پاکت‌های پریودنتال ایجاد کنند، جایی که باکتری‌ها می‌توانند رشد کنند و در نهایت باعث ایجاد آبسه شوند.

علائم و نشانه های آبسه دندان چیست؟

یک  آبسه دندان می‌تواند باعث درد شود، اما همیشه اینطور نیست. علائم دیگر عبارتند از:

  • لثه‌های متورم در اطراف دندان آسیب دیده
  • درد هنگام جویدن
  • طعم بد مداوم
  • بوی بد دهان
  • درد فک

آبسه شدید دندان می‌تواند باعث ایجاد جوش بر روی لثه شود که اگر آن را فشار دهید چرک ترشح می‌کند. آبسه دندان می‌تواند بر سلامت کلی تأثیر بگذارد، زیرا باکتری می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد. علائمی که باید از آنها آگاه بود عبارتند از تورم غدد لنفاوی، تورم صورت، تب و احساس ناخوشی عمومی. آبسه دندان همچنین ممکن است باعث مشکلات تنفسی یا بلع و سردرد شود.

اگر نگران آبسه دندان هستید و فکر می‌کنید که عفونت گسترش یافته است، باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی اورژانسی باشید. در موارد نادر، عفونت شدید دندان می‌تواند به مغز سرایت کند و ممکن است تهدید کننده زندگی باشد.

اگرچه شرایط مشابه باعث عفونت دندان و آبسه دندان می‌شود، درمان همیشه یکسان نیست. اگر دندان دردناکی دارید، در اسرع وقت با مرکز دندانپزشکی تماس بگیرید. درد دندان طبیعی نیست و نشان دهنده مشکل دندانی است که نیاز به مراقبت حرفه‌ای دارد. هر چه زودتر دندانپزشک شما را ببیند، شانس بیشتری برای درمان عفونت دندان و نجات دندان وجود دارد. نجات آبسه دندان بسیار سخت تر است.

استفاده از داروهای خانگی برای عفونت دندان چطور است؟

ما می‌دانیم که جستجوی آنلاین و کشف انواع راه حل‌ها برای عفونت دندان آسان است. با این حال، درمان‌های خانگی برای عفونت دندان، باکتری‌های ایجاد کننده این مشکل را از بین نمی‌برند. شما به مراقبت‌های دندانپزشکی حرفه‌ای نیاز خواهید داشت. هر چه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید، سریعتر می‌توانید از شر ناراحتی و درد خلاص شوید و از گسترش عفونت جلوگیری کنید.

تشخیص عفونت دندان

هنگامی که به مرکز دندانپزشکی مراجعه می‌کنید، دندانپزشک می‌تواند دندان را به آرامی معاینه کرده و به سرعت علت درد دندان را تشخیص دهد. دندانپزشک به احتمال زیاد از دندان شما عکس اشعه ایکس می‌گیرد که میزان عفونت را نشان دهد. هنگامی که این اطلاعات را به دست آورد، می‌تواند بهترین راه برای درمان عفونت را انتخاب کند و امیدواریم دندان شما نجات پیدا کند.

درمان عفونت دندان

اگر عفونت به بافت اطراف گسترش نیافته و به قسمت مرکزی دندان محدود شده باشد، دندانپزشک ممکن است درمان ریشه دندان را توصیه کند.

درمان ریشه چیست؟

درمان ریشه دندان که به آن درمان ریشه نیز می‌گویند، پالپ دندان عفونی و بافت‌هایی که به داخل کانال‌های ریشه در ریشه دندان کشیده می‌شوند را از بین می‌برد. این یک فرآیند پیچیده است که برای تکمیل آن چندین بازدید لازم است. دندان شما پس از ویزیت اولیه برای خلاص شدن از شر بافت‌های عفونی دندان احساس راحتی بیشتری خواهد داشت، اما همچنان ممکن است برای مدتی کمی حساس باشد تا زمانی که آرام شود.

هنگامی که تمام بافت عفونی برداشته شد، دندان ضد عفونی می‌شود و دارو برای از بین بردن باکتری‌های باقی مانده در دندان قرار می‌گیرد. دندانپرشک یک پرکننده موقت قرار می‌دهد تا دارو بتواند اثر کند. پس از چند هفته، دندانپزشک پرکردگی موقت را برمی‌دارد، دوباره دندان را تمیز می‌کند و داروی بیشتری و پرکردگی موقت دیگری را وارد می‌کند. برای اطمینان از عاری بودن از عفونت، دندان را به مدت چند هفته دیگر رها می‌کند. مرحله بعدی آب بندی دائمی دندان با ماده‌ای به نام گوتاپرکا است. گاهی اوقات یک پایه برای استحکام بیشتر در دندان قرار داده می‌شود.

از آنجایی که یک دندان به شدت عفونی تقریباً به طور قطع بخش قابل توجهی از ساختار خود را از دست داده است، با روکش دندان ترمیم می‌شود. تاج روی کل دندان قرار می‌گیرد و آن را از عفونت بیشتر محافظت می‌کند. تاج ظاهر و قدرت را بازیابی می‌کند، بنابراین شما می‌توانید راحت و با اطمینان غذا بخورید و صحبت کنید. دندانی که ریشه‌اش درمان شده اکنون “غیر حیاتی” است زیرا عصب برداشته می‌شود و در نتیجه شکننده تر است اما می‌تواند سال‌ها باقی بماند و عمر کند.

گاهی اوقات دندانی که تحت درمان ریشه قرار گرفته است می‌تواند دوباره عفونی شود. در این مرحله، باید دندان را با دقت ارزیابی کنیم. ممکن است امکان انجام دومین درمان ریشه برای از بین بردن عفونت وجود داشته باشد، اما باید در مورد خطرات و مزایای احتمالی این روش صحبت کنیم. درمان می‌تواند کاملاً درگیر و پرهزینه باشد و ممکن است شانس موفقیت محدودی داشته باشد. در این صورت، ممکن است پیشنهاد کنیم دندان را خارج کنید و راه‌های مناسبی برای جایگزینی آن پیدا کنید، مانند کاشت ایمپلنت دندان که می‌تواند راه‌حلی طولانی‌مدت ارائه دهد.

تشخیص آبسه دندان

اگر دندانپزشک متوجه شود که عفونت دندان شما فراتر از دندان گسترش یافته است و شما آبسه دندان دارید، همچنان برای نجات دندان بسیار تلاش خواهدکرد. وقتی از دندان شما رادیوگرافی می‌شود، می‌توان دید که آیا آبسه قابل درمان است و آیا احتمال نجات دندان وجود دارد یا خیر. بستگی به این دارد که عفونت تا چه اندازه به خارج از دندان گسترش یافته است.

درمان آبسه دندان

مطمئناً به آنتی بیوتیک نیاز خواهید داشت، و آبسه یا پاکت چرک روی لثه ممکن است نیاز به دندانه زدن داشته باشد تا بتوان آن را تخلیه کرد. اگر خیلی زود متوجه آبسه دندان شویم، درمان ریشه می‌تواند آن را نجات دهد. متأسفانه، اگر عفونت شدید باشد، تنها راه حل ممکن برداشتن دندان برای کمک به تخلیه کامل عفونت است. نگه داشتن دندان در جای خود می‌تواند باعث مشکلات اضافی برای سلامت دهان شود، به خصوص که عفونت عصب دندان را از بین می‌برد و جریان خون به ریشه دندان برای کمک به مبارزه با عفونت وجود نخواهد داشت.

در مورد عفونت دندان عقل چطور؟

دندان عقل شما معمولاً در اواخر نوجوانی و اوایل دهه بیست بیرون می‌آید و اگر به‌درستی رویش نکند و نهفته شود یا زیر دندان‌های مجاور گیر کند، می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی شود. اغلب فضای کافی برای دندان عقل وجود ندارد، بنابراین آنها می‌توانند روی دندان‌های مجاور تأثیر بگذارند و مشکلاتی را بوجود آورند. برخی از دندان‌های عقل خیلی کم رویش می‌کنند، بنابراین تمیز نگه داشتن آنها مشکل است و راحت تر پوسیده و عفونی می‌شوند. دندان عقل نهفته و عفونی می‌تواند باعث دندان درد و فک درد شود و باید برداشته شود.

اگر دندان عقل شما هنوز ظاهر نشده است، و اگر واضح است که این دندان‌ها نمی‌توانند بدون ایجاد مشکل رویش کنند، قبل از اینکه به عفونت دندان عقل (دندان نهفته) مبتلا شوید، آن‌ها را بردارید.

در صورت نیاز به برداشتن دندان چه انتظاری دارید؟

کشیدن دندان معمولاً یک روش روتین است و اگر نیاز به کشیدن دندان دارید، معمولاً بی حسی موضعی برای بی حس کردن دندان کافی است تا بتوان به سرعت آن را خارج کرد. هنگام بیرون آوردن دندان نباید دردی احساس کنید.

اگر برداشتن دندان پیچیده‌تر باشد، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد، به عنوان مثال، اگر دندان عقل به طور جزئی یا کامل در لثه پنهان باشد. در صورت نیاز، می‌توانیم آرام‌بخش اضافی به بیمار تزریق کرده، بنابراین شما عمیقاً احساس آرامش می‌کنید یا در طول درمان به خواب می‌روید. سپس دندان با ایجاد یک سوراخ کوچک در لثه و استخوان فک نمایان شده و برداشته می‌‌شود. ممکن است قبل از برداشتن دندان، لثه برش داده شود یا دندان به قطعات کوچک‌تری بریده شود، بنابراین فقط باید یک برش کوچک ایجاد کرده که سریع‌تر و راحت‌تر بهبود یابد.

بعد از کشیدن دندان چه انتظاری داریم؟

پس از کشیدن دندان باید از محل جراحی مراقبت کرد تا بهبودی کامل صورت گیرد. عفونت بعد از کشیدن دندان تنها در درصد کمی از موارد رخ می‌دهد. در صورت اتفاق قابل درمان است. این می‌تواند وضعیتی به نام حفره خشک باشد، که در آن لخته خونی که از حفره خالی دندان محافظت می‌کند، کنده می‌شود و به حفره اجازه می‌دهد تا عفونی شود و به طور فزاینده‌ای دردناک شود. در این صورت می‌توانیم سوکت را تمیز کنیم تا راحت‌تر بهبود یابد.

آیا می‌توانم از عفونت دندان و آبسه دندان جلوگیری کنم؟

رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند خطر ابتلا به عفونت دندان و بیماری لثه را کاهش دهد.

دندانپزشکی پیشگیرانه پیچیده یا وقت گیر نیست و می تواند شما را از درد نجات دهد و از گذراندن ساعت ها روی صندلی دندانپزشکی جلوگیری کند. همچنین بسیار مقرون به صرفه تر است.

مراقبت های منظم دندانپزشکی 

هنگامی که برای معاینات و تمیز کردن منظم به دندانپزشک مراجعه می‌کنید، هر نشانه‌ای از مشکلات، مانند بیماری لثه یا ضایعات کوچک در دندان‌ها، قبل از تبدیل شدن به مشکلات بزرگتر و دردسرساز به راحتی قابل درمان است. وقتی بتوانیم مشکلات دندانی را در مراحل اولیه تشخیص دهیم، خطر ابتلا به عفونت دندان و آبسه دندان کاهش می‌یابد.

تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ها، تمام پلاک‌ها و جرم‌های دندان را از بین می‌برد و خطر پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه را کاهش می‌دهد. آموزش دندانپزشکی یکی دیگر از عوامل مهم است. دندانپزشک وقتی دندان‌های شما را تمیز می‌کند، می‌تواند به راحتی مناطقی را که هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیاز به توجه بیشتری دارند، شناسایی کند. و در مورد چگونگی تمیز کردن دندان‌های شما به طور موثرتر صحبت کند و در صورت نیاز، تکنیک‌ها و ابزارهای مختلف برای استفاده را نشان دهد.

عفونت دندان و آبسه دندان ناخوشایند هستند و می‌توانند باعث از دست دادن دندان شوند، اما اغلب با مراقبت‌های مناسب دندان قابل پیشگیری هستند. شما برای تمیز کردن تمام سطوح دندان به دو بار مسواک زدن در روز و هر بار به مدت دو دقیقه نیاز دارید. شما باید روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنید زیرا باکتری های پلاک و بقایای مواد غذایی می‌توانند به راحتی بین دندان‌های شما گیر کنند و خطر عفونت دندان یا بیماری لثه را تا حد زیادی افزایش دهند.

کدام خمیر دندان برای من بهتر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
بستن

سبد خرید

بستن

علاقه‌مندی

اخیرا مشاهده شده

بستن
بستن

بستن

دسته بندی ها