وب سایت رسمی
دنا پویا توسعه کیش
چرا ما دو دسته دندان داریم؟

چرا ما دو دسته دندان داریم؟

اگر یک کوسه دندانش را از دست بدهد، هیچ چیز بزرگی نیست. کوسه‌ها در طول زندگی خود می‌توانند بیش از 50000 دندان داشته باشند. فیل‌ها می توانند چهار دندان اصلی خود را تا 6 بار در طول زندگی جایگزین کنند. پس چرا انسان ها فقط 2 دسته دندان دارند؟

دندان شیری
دندان‌های شیری شما می‌توانند از همان ابتدای رشد جنین داخل رحم شروع به رشد کنند. اگر با چند دندان به دنیا آمده‌اید، به آنها “دندان های ناتال” می‌گویند. دندان‌های شیری هدف مهمی در شکل دادن به فک در حال رشد ما، دارند. دندان‌های شیری به ما کمک می‌کنند تا غذای خود را به درستی بجویم و همچنین اولین کلمات خود را بیان کنیم. اکثر افراد، معمولاً با 20 دندان شیری شروع می‌کنند، 10 دندان در بالا و 10 دندان در پایین. با افزایش سن و رشد فک‌های ما، این دندان‌ها در نهایت با 32 دندان بزرگسال دائمی جایگزین می‌شوند که 16 عدد در هر فک بالا و پایین است.

دندان های بالغ
دندان‌های مولر بالغ ما از سن 6 سالگی شروع به رشد می کنند. این دندان‌های اضافی جایگزین دندان‌های شیری موجود نمی‌شوند. دندان‌های آسیاب به تعیین شکل فک پایین و صورت ما کمک می‌کنند و می‌توانند روی موقعیت سایر دندان‌های دائمی تأثیر بگذارند. در سن 13 سالگی، اکثر کودکان اکثر دندان‌های دائمی خود را خواهند داشت (28 از 32) و تنها 4 دندان عقل باقی می‌ماند تا رویش کند.

دندان عقل
4 دندان دائمی نهایی که رویش می کنند، دندان عقل هستند که در چهار گوشه پشتی دهان ما قرار دارند. دندان‌های عقل معمولاً در سنین 18 تا 25 سالگی رویش می‌کنند. بیشتر آنها با شروع به فشار آوردن از طریق خط لثه، درد و ناراحتی را ایجاد می‌کنند.متأسفانه، بر خلاف بسیاری از دندان‌های بزرگسال، دندان عقل می‌تواند به طور جزئی و جانبی رویش کند و تمیز کردن آن را سخت‌تر کند، و باعث ایجاد سایر مشکلات سلامت دهان نیز می‌شود. که با نام دندان عقل نهفته شناخته می شود و دندانپزشک شما توصیه می‌کند قبل از ایجاد عوارض دیگری مانند عفونت، آنها را بکشید.

 

با از دست دادن دندان بزرگسال چه اتفاقی می افتد؟
متأسفانه، اگر یک دندان بالغ را از دست بدهید، دندان دیگری رشد نمی‌کند و جایگزین آن نمی‌شود. با این حال، این بدان معنا نیست که شما باید بقیه عمر خود را با دندان‌های از دست رفته زندگی کنید. به لطف دندانپزشکی مدرن، گزینه‌های مختلفی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته وجود دارد.

گزینه های درمان دندان عبارتند از:
ایمپلنت‌های دندانی: راه حل دائمی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته و بازگرداندن ظاهر زیبای طبیعی لبخند. اگر به خوبی از ایمپلنت‌های دندانی مراقبت شود، می‌تواند مادام العمر دوام بیاورد.
روکش‌های دندانی: روکش‌های دندانی که از طیف وسیعی از مواد ساخته می‌شوند، عمدتاً برای پوشاندن عیوب دندان استفاده می‌شوند و ظاهر و عملکرد طبیعی آن را بازیابی می‌کنند.
باندینگ کامپوزیت: مقرون به صرفه‌ترین درمان دندانی است که برای درمان دندان‌های خرد شده استفاده می شود.
بریج‌های دندانی: ساخته شده از چینی، آلیاژ و طلا، بریج‌های دندانی از دندان‌های طبیعی مجاور برای حمایت استفاده می‌کنند و زمانی که چندین دندان از دست رفته استفاده می‌شود.

انتخاب گزینه مناسب برای جایگزینی دندان
با وجود بسیاری از درمان‌های دندان‌پزشکی مؤثر، چگونه می‌دانید کدام یک برای شما مناسب است؟ مهم است که در مورد هر گونه نگرانی و سؤالی که در مورد دندان‌های خود دارید و نوع درمان‌های موجود با دندانپزشک خود مشورت کنید. هنگام در انتخاب هر گزینه، در مورد اینکه نتایج نهایی چگونه خواهد بود و هر نوع ترمیم و نگهداری مستمر مورد نیاز را، مورد بحث قرار دهید.

آناتومی یک دندان
کدام خمیر دندان برای من بهتر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
بستن

سبد خرید

بستن

علاقه‌مندی

اخیرا مشاهده شده

بستن
بستن

بستن

دسته بندی ها