وب سایت رسمی
دنا پویا توسعه کیش
آناتومی یک دندان

آناتومی یک دندان

آناتومی یک دندان
در حال حاضر، همه ما باید بدانیم که مراقبت از دندان‌هایمان چقدر اهمیت دارد. از این گذشته، اگر یک دندان بالغ را از دست بدهید، متأسفانه دندان دیگری به جای آن رشد نخواهد کرد. بیاید باهم آناتومی دندان را بررسی کنیم تا بدانیم که چه چیزی یک دندان را تشکیل می دهد و مراقبت و بهداشت خوب از دندان چگونه ضروری است.

بیرونی ترین قسمت های دندان

تاج (Crown)
تاج قسمت بالایی دندان است و معمولاً تنها قسمتی است که هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه می بینید. شکل تاج عملکرد آن دندان را تعیین می‌کند. به عنوان مثال، دندان‌های آسیاب شما در مقایسه با دندان جلویی شما پهن‌تر هستند، زیرا عمدتاً برای خرد کردن غذا است. در حالی که دندان‌های جلو تیزتر و تراش خورده‌تر هستند و برای گاز گرفتن و خورد کردن غذا به تکه‌های کوچکتر بهتر هستند.

مینا(Enamel)
مینای دندان خارجی‌ترین لایه دندان است و سخت ترین بافت بدن شما است. هدف اصلی آن محافظت از دندان‌های شما در برابر نفوذ باکتری‌ها و همچنین دادن قدرت به دندان‌های شما برای مقاومت در برابر فشار هنگام جویدن است. متأسفانه، علیرغم اینکه سخت‌ترین بخش دندان است، اما اگر به درستی از دندان‌ها مراقبت نشود، ممکن است در اثر پوسیدگی آسیب ببیند. توصیه می‌کنیم به طور منظم معاینات دندان خود را انجام دهید. زیرا دندانپزشکان مینای دندان‌های شما را بررسی کرده و می‌توانند درمانی را ارائه دهند که رایج‌ترین آن پرکردن ساده در صورت آسیب دیدن است.

عاج (Dentin)
عاج یک لایه معدنی بین مینا و ریشه است و قسمت اصلی دندان محسوب می‌شود. عاج به محافظت از دندان در برابر گرما و سرما کمک می‌کند و اجازه می‌دهد تا مواد مغذی بین لایه‌های دندان منتقل شوند.

خط لثه(Gumline)
همانطور که از نام آن پیداست، این جایی است که دندان شما به لثه‌های شما می‌رسد. دلیل اینکه به ما گفته می‌شود به طور مرتب دندان‌های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید این است که بقایای غذا و باکتری‌ها می‌توانند در اطراف خط لثه جمع شوند و باعث تشکیل پلاک و جرم شوند. اگر درمان نشود، می‌تواند منجر به التهاب لثه و بیماری لثه شود. به همین دلیل است که حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است.

زیر سطح دندان

ریشه(Root)
ریشه دندان به عنوان یک لنگر برای دندان عمل می کند و اجازه می‌دهد تا خون و اعصاب وارد دندان شوند تا سلامت آن حفظ شود. ریشه در داخل استخوان جاسازی شده است، بنابراین هرگز در هنگام مسواک زدن نخواهید دید که چه شکلی است، اما ممکن است دندانپزشک شما آن را در عکس رادیوگرافی به شما نشان داده باشد.

پالپ(Pulp)
پالپ را می‌توان در داخلی‌ترین قسمت همه دندان‌ها یافت و از بافت عصبی نرم و رگ‌های خونی تشکیل شده است. اگر پوسیدگی دندان به این قسمت از دندان برسد، دردهای شدیدی را تجربه خواهید کرد و به شدت توصیه می‌شود که به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید!

حفره پالپ(Pulp cavity)
همانطور که از نام آن پیداست، فضای کوچکی در داخل تاج است که شامل تمام پالپ است.

سیمان(Cementum)
این ماده استخوان مانند که به نام سیمان نیز شناخته می‌شود، ریشه دندان را می‌پوشاند و به رباط پریودنتال متصل می‌شود، که بخشی است که دندان‌ها را به استخوان آلوئول متصل می‌کند.

رباط پریودنتال(Periodontal ligament)
رباط پریودنتال از بافت‌های همبند و رشته‌های کلاژن تشکیل شده است و شامل اعصاب و عروق خونی است. اساساً دندان را به حفره‌های آن که به عنوان استخوان آلوئولار شناخته می شود، متصل می‌کند.

استخوان آلوئول(Alveolar bone)
همچنین به عنوان استخوان فک شناخته می شود، یک برجستگی ضخیم از استخوان است که شامل حفره‌های دندانی است که دندان‌های شما را در جای خود نگه می‌دارد. در مورد پریودنتیت، استخوان به دلیل التهاب می‌تواند به آرامی جذب شود.
اکنون که می‌دانید چه چیزی یک دندان را تشکیل می‌دهد، ممکن است تعجب کنید که چرا برخی صاف به نظر می‌رسند، برخی تیز هستند و چرا دندان‌های نیش مانند داریم.

 

قسمت های مختلف یک دندان

انواع دندان
ما چهار نوع دندان مختلف داریم که هر نوع هدف خاصی برای خوردن و جویدن دارد.
8 دندان ثنایا: جلویی ترین دندان‌هایی که به شما کمک می کند غذا را گاز بزنید و خرد کنید.
4 دندان نیش: اینها نیش شما هستند! آنها نوک تیز هستند و به شما اجازه می‌دهند که غذا را پاره و تکه کنید.
8 پرمولر: دندان‌های پرمولر که بین دندان نیش و دندان‌های آسیاب پشتی قرار دارند، به شما کمک می‌کنند تا غذای خود را خرد و پاره کنید و آن را برای جویدن به سمت دندان‌های آسیاب عقب هدایت کنید.
12 دندان آسیاب (شامل 4 دندان عقل): آسیاب‌ها در دورترین قسمت‌های پشت دهان یافت می‌شوند و به خرد کردن غذا کمک می‌کنند.
هنوز در مورد دندان‌های خود کنجکاو هستید؟ در مورد اینکه چرا دو دسته دندان داریم چطور؟

 

سایر سوالات متداول در مورد دندان
قسمت های مختلف دندان چیست؟ یک دندان از 4 قسمت بیرونی تشکیل شده است که قسمت تاج، مینا، عاج و خط لثه است. در زیر سطح دندان، ریشه، پالپ، حفره پالپ، سیمان، رباط پریودنتال و استخوان آلوئول را خواهید دید.

سه لایه دندان چیست؟ سه لایه دندان از مینا، عاج و سمنتوم تشکیل شده است. در مرکز دندان پالپ قرار دارد که شامل اعصاب، عروق خونی و بافت همبند است.

چه چیزی دندان را در جای خود نگه می دارد؟ ریشه دندان مانند یک لنگر برای دندان عمل می کند و آن را در جای خود نگه می دارد تا خون و اعصاب وارد دندان شوند.

یک دندان چند ریشه دارد؟
دندانهای ثنایای بالا و پایین 1 ریشه، نیش بالا و پایین 1 ریشه، دندان های پرمولر اول بالایی 2 ریشه، دندان های پرمولر دوم فوقانی 1 تا 2 ریشه، دندان آسیاب فوقانی 3 ریشه، دندان های آسیاب پایینی 2 ریشه، پرمولرهای پایینی 1 ریشه.

آیا دندان ها زنده هستند؟ بله، دندان‌های شما زنده هستند! باور این موضوع از آنجایی که دندان‌ها سخت هستند سخت است، اما آیا وقتی دندان‌های خود را در بستنی فرو می‌برید، سردی و تیر کشیدن(جمع شدن دندان winced) در دندان‌های خود را احساس کرده اید؟ این به این دلیل است که اعصاب، رگ های خونی و بافت همبند در مرکز دندان وجود دارد که به آن پالپ می‌گویند.

انواع مختلف پر کردن دندان چیست؟
چرا ما دو دسته دندان داریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
بستن

سبد خرید

بستن

علاقه‌مندی

اخیرا مشاهده شده

بستن
بستن

بستن

دسته بندی ها