وب سایت رسمی
دنا پویا توسعه کیش
انواع مختلف پر کردن دندان چیست؟

انواع مختلف پر کردن دندان چیست؟

این روزها، پرکردن دندان از نظر ظاهر، استحکام، طول عمر و البته هزینه آنها متفاوت است. با توجه به اینکه تقریباً یک سوم بزرگسالان از پوسیدگی دندان رنج می‌برند، زمانی آن است که شما نوع ماده‌ای را که برای پرکردن دندان خود می‌خواهید انتخاب کنید. دندانپزشک، شما را در انتخاب مواد پرکننده مناسب بر اساس اندازه و محل حفره و موارد دیگر کمک می‌کند. چه انتخاب‌هایی از مواد دارید؟ و بهترین ماده برای پرکردن دندان چیست؟ بیایید نگاه دقیق‌تری داشته باشیم.

آمالگام (پر کردن با نقره)
یکی از رایج ترین انواع پرکردن دندان آمالگام است که به عنوان پرکننده‌های نقره‌ای نیز دیده می شوند. ترکیبی از فلزات، از جمله مس، نقره، قلع، جیوه و روی ساخته شده است و یک ماده پرکننده نسبتا بادوام است. آمالگام می‌تواند فشار جویدن را برای بیش از 10 سال تحمل کند و همچنین بسیار مقرون به صرفه است، و آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای اکثر افراد تبدیل می‌کند. تنها نقطه ضعف پرکننده‌های آمالگام رنگ نقره‌ای آن‌ها است که باعث می‌شود آن‌ها به‌راحتی آشکار یا قابل مشاهده باشند و دیگران متوجه پرکردن دندان شما می‌شوند. اگر چه همه مواد ترمیمی دندان دچار انقباض و انبساط می‌شوند اما در مورد آمالگام بیشتر از دیگر مواد پر کننده این اتفاق رخ می‌دهد. خوردن غذاهای سرد یا گرم باعث انقباض و انبساط پر کردگی دندان شده و در نهایت باعث ترک خوردن یا شکستن دندان شود. به همین دلیل آمار شکستگی پرکردگی آمالگام بیشتر از سایر مواد پرکننده دندان است. همچنین انجمن دندانپزشکی استرالیا توصیه می‌کند که استفاده از آمالگام را در زنان باردار یا شیرده، کودکان یا افراد مبتلا به بیماری کلیوی به حداقل برسانید.

پرکننده رزین کامپوزیت (همرنگ دندان)
رزین کامپوزیت یک ماده سفید یا همرنگ دندان است که می‌تواند با رنگ دندان موجود شما مطابقت داده شود تا ظاهری طبیعی‌تر داشته باشد. این روزها، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند پرکننده‌های آمالگام قدیمی خود را حذف کرده و با رزین کامپوزیت جایگزین کنند. این ماده پرکننده همه کاره معمولاً برای ترمیم دندان‌های ترک‌خورده یا شکسته و همچنین برای بزرگ کردن سایز دندان‌ها نیز استفاده می‌شود. معایب پرکننده‌های کامپوزیت این است که به اندازه پرکننده‌های آمالگام ماندگار نیستند و عمر ماندگاری آنها به شرط مراقبت کافی حدود 5 سال است. معمولا برای دندان‌های جلویی که فشار کمتری را به آن‌ها وارد می شود و همچنین به جهت زیبایی لبخند شما مناسب هستند. کامپوزیت در صورت استفاده برای دندان‌های عقبی بزرگسالان دوام زیادی ندارند و خیلی زود نیازمند ترمیم دوباره خواهید شد. همچنین این مواد کمی گران‌تر هستند و مدت زمان بیشتری را باید روی صندلی دندانپزشکی بنشینید تا ترمیم به روی دندان شما صورت بگیرد.

پرکننده پرسلین (پرکننده سرامیکی) Porcelain fillings (ceramic filling)
پرکننده‌های سرامیکی را می‌توان مطابق با رنگ دندان شما درست کرد. این پرکننده در مقابل تغییر رنگ و لکه بسیار مقاوم‌تر از کامپوزیت بوده و در مقایسه با کامپوزیت دوام و استحکام بیشتری دارند و فشارهای شدید فک را بهتر تحمل می‌کند بنابراین برای دندان‌های عقبی بسیار مناسب هستند. برخی از آنها بیش از 15 سال ماندگاری دارند. تنها نقطه ضعف پرکننده‌های سرامیکی هزینه آن ها و دفعات مراجعه جهت ترمیم دندان است، اما طول عمر و استحکام پرکننده آن را جبران می‌کند.

پرکننده طلا (Gold fillings)
همانطور که تصور می‌کنید، بزرگترین مزیت انتخاب پرکننده‌های طلا به دلیل استحکام و دوام آن است. پرکننده طلا هیچ گاه خورده نمی‌شود و هیچ نگرانی از تحمل فشار فک در مورد آن وجود ندارد. و اما بارزترین عیب انتخاب پرکننده طلا، هزینه آن است. ممکن است تا 10 برابر بیشتر از مقدار پرکردن آمالگام هزینه داشته باشد. از دیگر معایب آن دفعات مراجعه به دندانپزشک است، برای پر کردن دندان با طلا معمولاً حداقل دو جلسه نیاز به مراجعه برای اتمام کار ترمیم است. همچنین بسیاری از مردم از رنگ طلایی دندان خوششان نمی‌آید.

پس از پر کردن چه چیزی باید انتظار داشت
پس از پر کردن دندان‌ها، ممکن است هنگامی که که چیزی شیرین، و یا سرد می‌خورید یا دندان‌هایتان را با هم گاز می‌گیرید، دندان شما کمی حساس شود. اگر حساسیت ادامه داشت، توصیه می‌کنیم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
بهترین ماده برای پرکردن دندان چیست؟
هنگامی که نوبت به انتخاب بهترین مواد برای پرکردن دندان می‌رسد، تنها کسی که می‌تواند به شما کمک کند و تعیین کنید کدام ماده برای نیازهای شما مناسب تر است، دندانپزشک شما است. بر اساس محل حفره در دهان، و شدت پوسیدگی دندانپزشک شما می تواند راه حلی را ارائه دهد که با بودجه و سلامت فعلی دندان شما مطابقت داشته باشد. برای مشاوره و راهنمایی، همیشه یک قرار مشاوره با دندانپزشک خود بگذارید تا بدانید چه چیزی برای شما بهتر است.

 

چند نوع دندان داریم و چرا؟
آناتومی یک دندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
بستن

سبد خرید

بستن

علاقه‌مندی

اخیرا مشاهده شده

بستن
بستن

بستن

دسته بندی ها